Τα τελευταία χρόνια λόγω της τεράστιας ανάπτυξης των ΤΠΕ έχουν αναπτυχθεί προβληματισμοί και πολλές αντιδράσεις για την ένταξη των ΤΠΕ στην εκπαιδευτική διαδικασία. Υπάρχουν απόψεις:
- που λένε άκριτα, «σκάσε και κολύμπα», βάλτε υπολογιστές παντού και γρήγορα, επειδή έτσι κάνουν οι ανταγωνιστές μας ή επειδή έτσι λένε οι κυβερνήτες μας από τις Βρυξέλλες.
- μια άλλη αντίληψη υποστηρίζει ότι η σύνδεση εκπαίδευσης και παραγωγής επιβάλλει τους Υπολογιστές και τα Δίκτυα στο σχολείο. Η αγορά εργασίας, λένε, ζητά τέτοιες δεξιότητες και η εκπαίδευση οφείλει να ανταποκριθεί. Κάπως γενικότερα θέτουν το ζήτημα κάποιοι λέγοντας ότι χρειάζονται οι υπολογιστές στα σχολεία, μια και προετοιμάζουμε τον πολίτη της ΚτΠ.
- μια σοβαρή μειοψηφία τοποθετείται κάθετα αντίθετη. Υποστηριζόμενη από αξιόλογη έρευνα που δείχνει μικρό εκπαιδευτικό αποτέλεσμα από τις ΤΠΕ στο σχολείο, τοποθετείται είτε χρηστικά («δεν κερδίζουμε τίποτε») είτε ιδεολογικά («οι υπολογιστές μας αποσπούν από τις βαθύτερες αξίες και στόχους της εκπαίδευσης»).
- πιο κοντά στην εκπαίδευση είναι το επιχείρημα ότι οι ΤΠΕ είναι ένα πρόσθετο εργαλείο στο σχολείο που μπορεί να βελτιώσει κάτω από συνθήκες τη διδασκαλία και τη μάθηση.
Η αποτελεσματική ένταξη των ΤΠΕ στην τάξη δεν είναι απλή υπόθεση. Παρόλο που οι υπολογιστές θεωρούνται συχνά ως «σύμβολα» καινοτομιών στην εκπαίδευση, δεν αρκεί γι’ αυτό η απλή παρουσία τους στην τάξη. Οι Τ.Π.Ε. από μόνες τους δεν έχουν εκπαιδευτική ταυτότητα. Δεν είναι εκπαιδευτικά μέσα. Για να λειτουργήσουν εκπαιδευτικά αναγκαία συνθήκη είναι η δημιουργία ενός νέου μαθησιακού περιβάλλοντος, με κατάλληλο ποιοτικό σχεδιασμό του εκπαιδευτικού υλικού και τις διαδικασίες αποτελεσματικής μάθησης το οποίο θα διαφέρει από το παραδοσιακό από πολλές απόψεις. Οι διαφορές αυτές αφορούν στους παραδοσιακούς ρόλους τόσο του/ης μαθητή/ριας, όσο και του/ης εκπαιδευτικού.
Απαραίτητη προϋπόθεση είναι η γνώση εκ μέρους των εκπαιδευτικών βασικών στοιχείων θεωριών μάθησης ώστε ανάλογα με τους στόχους του να εντάσουν στην εκπαιδευτική τους διαδικασία στοιχεία βασιζόμενοι:
- σε συμπεριφορικές θεωρίες μάθησης να χρησιμοποιούν εκπαιδευτικό λογισμικό με στοιχεία καθοδηγούμενης (από το σύστημα) διδασκαλίας ή πρακτικής και εξάσκησης (π.χ. hot potatoes)
- σε θεωρίες μάθησης γνωστικές και κονστρουκτιβιστικές περιβάλλοντα μαθησιακά με στοιχεία καθοδηγούμενης ανακάλυψης και διερεύνησης (applets με αλληλεπίδραση κ.α.)
- σε θεωρίες μάθησης κονστρουκτιβιστικές και κοινωνικοπολιτιστικές πλατφόρμες με στοιχεία έκφρασης, επικοινωνίας, συνεργασίας, δημιουργίας
Λόγω απουσίας έχει παρατηρηθεί ότι εμείς οι εκπαιδευτικοί
- κάνουμε επιλεκτική χρήση της τεχνολογίας (όταν και αν οι συνθήκες το επιτρέπουν), δηλαδή μεταβάλουμε την τεχνολογία, προκειμένου να την προσαρμόσουμε στις διδακτικές μας συνήθειες, παρά να μεταβάλουμε τις συνήθειές αυτές.
- λόγω έλλειψης προγραμματισμού, και του κατάλληλου σχεδιασμού δυσκολευόμαστε στην παιδαγωγική διαχείριση της τάξης, στην παρακολούθηση των παιδιών στη διάρκεια της διαδικασίας διδασκαλίας-μάθησης, στην αξιολόγηση της εργασίας που πραγματοποιούν και των μαθησιακών αποτελεσμάτων που επιτυγχάνονται.
- χρησιμοποιώντας τις ΤΠΕ δεν γνωρίζουμε για το ποιες δεξιότητες (τόσο χειρισμού όσο και κοινωνικές) αναπτύσσονται από τους μαθητές μας, ποια παιδαγωγική καθοδήγηση χρειάζονται οι μαθητές όταν εργάζονται με τις ΤΠΕ στην τάξη, ποια είναι τα μαθησιακά αποτελέσματα με τη χρήση διαφόρων εφαρμογών των ΤΠΕ (διαφορετικής διαδραστικότητας) σε σχέση με παραδοσιακές μορφές διδασκαλίας;
- δεν έχουμε ικανά κριτήρια για την επιλογή του κατάλληλου λογισμικού που να συμβάλουν στη σχεδίαση καινοτομικών και αποτελεσματικών περιβαλλόντων μάθησης.
Για να είναι αποτελεσματικότερη λοιπόν ένταξη των ΤΠΕ στην τάξη επειδή η τεχνολογία δεν αρκεί για να εγγυηθεί την αποτελεσματική μάθηση, θα πρέπει οι εκπαιδευτικοί με κατάλληλα επιμορφωτικά προγράμματα να προωθήσουν την ανάπτυξη καινοτομικών και εποικοδομητικών διδακτικών στρατηγικών με τη χρήση των ΤΠΕ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου